Utforsk Barnepleierforeningens formål og vedtekter.
Her finner du Barnepleierforeningens vedtekter, som nøye beskriver våre retningslinjer, ansvar og grunnleggende prinsipper for organisasjonens drift og utvikling.
Vedtekter for Barnepleierforeningen – org nr. 935827191
Vedtatt i årsmøte 24.06.2025, revidert 29.08.2025
§ 1 Foreningens navn
Foreningens navn er Barnepleierforeningen.
§ 2 Formål
Barnepleierforeningen har som formål å:
– Fremme barnepleieres faglige, sosiale og yrkesmessige interesser
– Skape nettverk og møteplasser for barnepleiere
– Arbeide for høy faglig kvalitet og etisk praksis innen barnepleie
– Bidra til økt anerkjennelse av barnepleiernes rolle i føde-/barseltilbudet, helsetjenesten og samfunnet
Foreningen er partipolitisk uavhengig, og nøytral når det gjelder livssyn.
§ 3 Organisasjonsform
Foreningen er en ideell interesseorganisasjon for medlemmene.
Foreningen er en frittstående juridisk person og er selveiende. At den er selveiende innebærer at ingen har krav på foreningens formue eller eiendeler, eller er ansvarlig for gjeld eller andre forpliktelser.
§ 4 Foreningens oppgaver
Foreningen skal jobbe for å fremme formålet som angitt i § 2 ovenfor. Tilgrensende områder som bedring av svangerskaps- og fødselsomsorgen i Norge er også relevante arbeidsområder.
Foreningen jobber for formålet blant annet ved å:
– Uttale seg i media og om aktuelle temaer i tråd med foreningens formål
– Skrive artikler om aktuelle temaer i tråd med foreningens formål
– Spre informasjon offentlig gjennom nettside og sosiale medier
– Dele informasjon med medlemmene
– Dele historier fra barnepleiere som ønsker å dele sin erfaring
– Gjennomføre spørreundersøkelser
– Jobbe for å fremme foreningens formål gjennom politisk påvirkning
– Gi uttalelser til utvalg og lignende i forbindelse med kvinnehelsearbeid
– Samarbeide med andre organisasjoner som jobber for bedring av svangerskaps-, fødsels- og barselomsorgen i Norge
– Samarbeide med andre foreninger og utdanningsinstitusjoner
– Søke på midler og gjennomføre tiltak for målgruppen
– Svare på henvendelser fra medlemmer og andre med interesse for foreningens formål
§ 5 Medlemskap og kontingent
Barnepleierforeningen har tre typer medlemskap; a) styremedlem, b) fullverdig medlem og c) støttemedlem
Medlemskap a) styremedlem reguleres av vedtektene § 8 nedenfor.
Medlemskap b) Årsmedlemsskap:
Fullverdige medlemmer er fysiske personer over 18 år. Medlemskapet er for barnepleiere, barnepleierstudenter og pensjonerte barnepleiere. Det gjelder også for alle med tidligere versjoner av denne utdanningen.
Alle typer medlemskap er gyldig fra den datoen kontingenten er registrert innbetalt til Barnepleierforeningen. Kontingenten som betales ved innmelding, gjelder ut det aktuelle kalenderåret. Kontingenten fastsettes av årsmøtet og betales forskuddsvis.
Alle typer medlemskap er rullerende og fornyes automatisk ved hvert kalenderår om medlemmet ikke har meldt seg ut. Støttemedlemskap gir ikke rett til deltagelse eller stemmerett på årsmøte. Medlemmer kan tas opp løpende. Medlemskapet kan opphøre om medlemsavgiften for det aktuelle året ikke er betalt innen betalingsfristens utløp. Varsel gis med 14 dagers frist. Opphør av medlemskap besluttes av styret. Medlemmer som ikke har betalt forfalt kontingent, kan ikke påberope seg medlemsrettigheter. Ved død opphører medlemskapet så fort styret får kjennskap til dette.
Medlemskap kan avsluttes av medlemmet til enhver tid. Utmelding må skje skriftlig gjennom e-post til post@barnepleierforeningen.no.
Innbetalt kontingent tilbakebetales ikke.
Et medlemskap i Barnepleierforeningen gir de rettigheter som følger av vårt til enhver tid gjeldende medlemstilbud, verdidokument, vedtekter og vedtak fattet av foreningens organer med slik fullmakt. Barnepleierforeningens vedtekter må aksepteres for å bli medlem.
§ 6 Årsmøte
Årsmøtet for medlemmer avholdes 1 gang hvert år innen slutten av februar. Årsmøtet innkalles av styret med minst en måneds varsel, skriftlig direkte til medlemmene.
Årsmøtet behandler følgende saker:
– Innkomne forslag
– Godkjenner foreningens regnskap
– Fastsette kontingenten
– Vedta foreningens budsjett
– Behandle årets handlingsplan
– Velge styremedlemmer og fastsette eventuelt styrehonorar
Forslag som skal behandles på årsmøtet skal være sendt til styret senest to uker før årsmøtet. Fullstendig saksliste må være tilgjengelig senest en uke før årsmøtet. Årsmøtet kan ikke behandle forslag som ikke er oppført på sakslisten, med mindre 3/4 av de fremmøtte samtykker. For å være gyldig må en beslutning i årsmøtet være truffet med alminnelig flertall av de avgitte stemmene. Stemmelikhet avgjøres ved loddtrekning. For vedtektsendringer gjelder vedtektene § 13.
Kun medlemmer som møter til årsmøtet, enten fysisk eller digitalt, dersom årsmøtet også tilbys digitalt, har stemmerett. Stemmegivning kan skje ved fullmakt til annen person som møter på årsmøtet på vegne av medlemmet. Gyldig stemmerett forutsetter skriftlig fullmakt som må leveres styret før årsmøtets oppstart.
§ 7 Ekstraordinære årsmøter
Ekstraordinære årsmøter blir avholdt når styret bestemmer det. Innkalling skjer på samme måte som for ordinære årsmøter, med minst 14 dagers varsel.
Ekstraordinært årsmøte kan bare behandle og ta avgjørelse i de sakene som vanligvis hører under årsmøtet, og kun de sakene som er kunngjort i innkallingen.
§ 8 Styre
Foreningen ledes av styret. Styret består av styreleder, nestleder og til enhver tid egnet antall valgte styremedlemmer. Kun medlemmer over 18 år kan velges som styremedlemmer. Styret velges av årsmøtet og styremedlemmene velges for to år om gangen. Etter to år er det mulighet for forlengelse dersom årsmøtet eller ekstraordinært årsmøte beslutter det.
Styret velger selv styrets leder. Styrets leder kan i samråd med resten av styretmedlemmene representere foreningen utad og påta foreningen forpliktelser. Styret kan aldri handle utenfor foreningens formålsparagraf.
Stifterne av organisasjonen: Christine L. Rundbråten, Hege M. K. Ødegård, Kine Vazon, Cathrine Solvang Aasli og Jeanette Lyngås er obligatoriske medlemmer av styret. Det innebærer at de ikke kan stemmes ut av styret eller fra en posisjon som styrets leder. Ønsker de selv å fratre fra styret, har de mulighet til det på lik linje med andre styremedlemmer.
Styret skal holde styremøter minst hver 2. måned. For øvrig kan styret holde møte når styreleder eller et flertall av styremedlemmene forlanger det.
Styret kan fastsette bestemmelser om innkalling til møte, saksbehandling etc. i egen styreinstruks.
Styret har all øvrig kompetanse som ikke spesifikt er tillagt årsmøtet etter vedtektene § 6 ovenfor. I styrets oppgaver inngår blant annet følgende:
● Iverksette årsmøtets bestemmelser
● Oppnevne arbeidsgrupper, utvalg eller personer som skal gjøre spesielle oppgaver,
og ved behov utarbeide instruks for disse
● Administrere og føre nødvendig kontroll med foreningens økonomi i henhold til
gjeldende instrukser og bestemmelser
● Representere foreningen utad
● Sørge for at foreningen blir drevet i samsvar med gjeldende lover og forskrifter
● Fastsette og oppdatere foreningens verdidokument
Styret kan fatte vedtak når minst to av styrets medlemmer er til stede. Vedtak fattes med alminnelig flertall av de avgitte stemmene. Ved stemmelikhet teller styreleders stemme dobbelt.
§ 9 Arbeidsgrupper
Foreningen kan organiseres med arbeidsgrupper innen bestemte arbeidsområder. Styret oppnevner én eller to gruppeledere for hver arbeidsgruppe, og disse skal så langt det lar seg gjøre ha plass i styret.
Styret fører liste over medlemmene i arbeidsgruppene. Styret kan opprette nye arbeidsgrupper eller gjøre endringer i eksisterende arbeidsgrupper. Styret har plikt overfor årsmøtet til å rapportere om aktivitet i de ulike arbeidsgruppene. Arbeidsgruppene kan ikke inngå avtaler eller representere foreningen utad uten styrets godkjennelse og skriftlig fullmakt.
§ 10 Forholdet til media
Et medlem kan ikke uttale seg på vegne av Barnepleierforeningen uten å ha skriftlig godkjennelse fra styret. Brudd på denne bestemmelsen kan føre til at styret beslutter opphør av medlemmet.
§ 11 Ekskludering
Et medlem som offentlig handler og/eller ytrer seg i strid med foreningens formål, eller på annen måte i vesentlig grad vanskeliggjør foreningens arbeid, kan få sitt medlemskap suspendert dersom medlemmet i forkant er blitt skriftlig varslet om muligheten for suspensjon fra styret, handlingene og/eller ytringene har gjentatt seg etter skriftlig advarsel, og styret med to tredjedels flertall vedtar suspensjon.
§ 12 Regnskap og revisjon
Foreningen skal ha regnskaps- og revisjonsplikt dersom loven påbyr det. Regnskapet skal være i samsvar med god regnskapsskikk og føres i henhold til gjeldende regler. Styret velger regnskapsfører og revisor om det blir nødvendig.
Dersom foreningen ikke har lovbestemt regnskaps- og/eller revisjonsplikt, skal likevel styret i forbindelse med årsmøte fremlegge fullstendig oversikt over eiendeler og gjeld og hvordan inntekter er anskaffet og utgifter er anvendt.
Foreningen er en ideell organisasjon, og ingen enkeltpersoner kan hente ut utbytte.
§ 13 Vedtektsendring
Forslag om endring av vedtektene kan bare fremmes av styret. Endringer kan bare gjøres på ordinært årsmøte eller ekstraordinært årsmøte. Det kreves 3/4 flertall av de avgitte stemmene.
§ 14 Signaturrett
Det er styret i felleskap som innehar signaturrett.
§ 15 Oppløsning
Oppløsning av foreningen kan bare behandles på ordinært årsmøte. Blir oppløsning vedtatt med minst 3/4 flertall, innkalles ekstraordinært årsmøte tre måneder senere. For at oppløsningen skal skje må vedtaket her gjentas med 3/4 flertall.
Foreningens formue skal etter oppløsning og gjeldsavleggelse tilfalle det formål foreningen arbeider for å fremme, ved at foreningens netto midler gis til en ideell organisasjon som årsmøtet bestemmer.
